Myös kiinteistökaupan voi tehdä sähköisesti DIAS-järjestelmän avulla – asunto-osakkeissa digikauppojen osuus Kiinteistömaailmassa jo kaksi kolmesta

Kiinteistömaailman asiakkaat ovat jo useiden vuosien ajan voineet hoitaa asunto-osakekauppansa sähköisesti, ilman ostajan, myyjän ja kiinteistönvälittäjän samanaikaista kokoontumista pankkiin. Myös kiinteistökaupat voi nyt hoitaa sähköisesti DIAS-järjestelmässä merkittävässä osassa kiinteistökauppatilanteita kaikkien Kiinteistömaailma-ketjun asuntomyymälöiden välittämissä kiinteistökaupoissa.

Kiinteistökauppojen teko DIAS-järjestelmää hyödyntäen käynnistyi Kiinteistömaailma-ketjun ensimmäisissä asuntomyymälöissä muutamia kuukausia sitten, ja nyt palvelua voivat hyödyntää kaikki ketjuun kuuluvat yritykset. Ensimmäisten kuukausien kokemukset ovat erinomaisia, ja kauppoja on onnistuttu hoitamaan nopeammin ilman kaikille osapuolille sopivan kauppa-ajan hakemista pankkikonttoreista. Digikaupoissa tarve erilliselle kaupanvahvistajalle jää pois.

”Merkittävässä osassa kiinteistökauppoja voidaan toimia nyt kuten asunto-osakekaupoissa on toimittu jo vuosien ajan, eli välittäjä ohjaa kaupantekoa sähköisesti, ja myyjä ja ostaja allekirjoittavat kaupan omalta osaltaan pankkitunnuksillaan siellä, missä he ovatkin. Osapuolet pidetään prosessin etenemisestä ajan tasalla sekä sähköisesti että tarvittaessa puhelujen avulla”, kuvaa Kiinteistömaailman digitaalisten palvelujen kehityspäällikkö Rikhard Sjöberg.

DIASin käyttö on mahdollista kaikissa tavanomaisimmissa kiinteistökauppatilanteissa, joihin rahoitus on tulossa pankista ja kaupan kohteena on kokonainen kiinteistö. Kiinteistömaailma arvioi, että soveltuvista kiinteistökaupoista yli puolet hoidetaan sähköisesti vielä tämän vuoden aikana. Niistä asunto-osakekaupoista, jotka etänä voidaan hoitaa, hoidetaan pankkitunnuksilla jo reilusti kaksi kolmesta. Yhteensä Kiinteistömaailma on tehnyt asunto- ja kiinteistökauppoja DIAS-järjestelmään hyödyntäen pian 9000 kappaletta.

Digitaalinen asunto- ja kiinteistökauppa pähkinänkuoressa
• Välittäjä huolehtii kaupankäynnin vaiheista, aina tarjouksesta kauppakirjan laadintaan.
• Ostaja ja myyjä allekirjoittavat kauppakirjan pankkitunnuksillaan. Samalla valtuutetaan pankit hoitamaan kauppaan liittyvät maksut sekä muut tarvittavat taustatoimet.
• Pankit siirtävät panttikirjan.

Rikhard Sjöberg, digitaalisten palveluiden kehityspäällikkö, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 5755 409

27.04.2023 Kiinteistömaailma