Kiinteistömaailman Pulssi 3.5.2022: Kiinteistömaailmalla 900 kaupan huhtikuu – keskivertohuhtikuun kauppamääristä jäätiin noin 10 prosenttia

Kauppamäärillä mitattuna Suomen suurin kiinteistönvälittäjä Kiinteistömaailma teki huhtikuussa 2022 tasan 900 käytettyjen ja uusien asuntojen sekä kiinteistöjen kauppaa. ”Helmikuun lopussa alkaneen Ukrainan sodan vaikutus alkoi näkyä kauppamäärissä odotetusti huhtikuussa; asuntokaupassa poikkeustilanteet heijastuvat kauppalukuihin muutaman viikon viiveellä. Viime vuoden ennätyshuhtikuun luvuista jäätiin nyt noin 30 prosenttia ja kymmenen viime vuoden keskimääräisistä huhtikuun luvuista noin 10 prosenttia”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä.

Kiinteistömaailman asuntomyymälät tekivät juuri päättyneessä huhtikuussa 855 käytettyjen ja 45 uusien asuntojen ja kiinteistöjen kauppaa, yhteensä siis 900 kauppaa.

”Ukrainan sota lisää epävarmuutta asuntomarkkinoilla. Se näkyy kuitenkin asuntokaupassa vähemmän kuin koronakriisi alkuvaiheissaan kaksi vuotta sitten. Ensimmäisenä koronakeväänä huhtikuussa 2020 nähtiin yli kolmanneksen lasku tavanomaisen kevään kauppamäärissä, kun nyt laskua on kymmenkunta prosenttia kymmenen viime vuoden keskimääräisistä huhtikuun kauppamääristä”, sanoo Risto Kyhälä.

Kyhälä uskoo, että vielä toukokuussakin asuntokauppa käy keskimääräistä toukokuuta maltillisemmin.

”Positiivista on kuitenkin se, että saamme uusia kohteita myyntiin tällä hetkellä selkeästi paremmin kuin vielä puoli vuotta sitten. Silloin asuntokauppaa rajoitti se, ettei yksinkertaisesti ollut riittävästi, mitä myydä. Patoutuneeseen kysyntään on tällä hetkellä paremmin tarjontaa, vaikkakin hyväkuntoisista uudehkoista perheasunnoista on edelleen pula lähes kaikkialla. Vahvasti tarvevetoinen suomalainen asuntokauppa voi laskea erilaisissa häiriö- tai kriisitilanteissa hetkellisesti varsin voimakkaastikin, mutta patoutunut tarve purkautuu ja tasaantuu tyypillisesti joidenkin kuukausien kuluessa”, Kyhälä sanoo.

Risto Kyhälä, toimitusjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 0400 998800
Tony Korkala, analyytikko, Kiinteistömaailma Oy, puh. 0503070361
Taina Mustamo, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 4240045

Kiinteistömaailman kuvapankki >