Kiinteistömaailman Pulssi: 1124 kaupan marraskuu – vapaa-ajanasuntokauppa edelleen erityisessä vedossa

Suomen suurin kiinteistönvälittäjä Kiinteistömaailma teki vuoden 2021 marraskuussa yhteensä 1124 käytettyjen ja uusien asuntojen sekä kiinteistöjen kauppaa. Eri asuntotyypeistä tehtiin marraskuussa kauppoja jokseenkin samassa suhteessa kuin ennen korona-aikaa – vapaa-ajanasuntokauppaa lukuun ottamatta. Niiden osalta jo lähes kaksi vuotta kestänyt buumi näyttää jatkuvan edelleen.

Kiinteistömaailman asuntomyymälät tekivät juuri päättyneessä marraskuussa 1029 käytettyjen sekä 95 uudiskohteiden kauppaa, yhteensä siis 1124 kauppaa. Määrä jää alle viime vuoden vilkkaan marraskuun kauppaluvun (1197 kauppaa) mutta ylittää selkeästi kahden edellisvuoden marraskuut ja pitemmän aikavälin marraskuiden keskiarvon.

”Lähes kaksi vuotta kestäneen koronapandemian aikana asuntokaupassa on nähty erilaisia vaiheita: perheasuntojen huippukysynnän aika ja esimerkiksi nyt alkusyksystä yksiökaupan uusi nousu. Marraskuuta 2021 kuvaa palautuminen koronaa edeltävän ajan painotuksiin: eri asuntotyypeistä tehtiin kauppoja jokseenkin samankaltaisessa suhteessa kuin kaksi vuotta sitten marraskuussa”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n analyytikko Tony Korkala.

”Vain mökkikauppa jatkaa edelleen uusilla urillaan. Vuoden 2020 kasvulukuihin ei sentään enää ylletä, mutta marraskuussa vapaa-ajanasuntojen kauppaa tehtiin edelleen 45 prosenttia enemmän kuin kaksi vuotta sitten”, Korkala lisää.

Tony Korkala, analyytikko, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 3070361
Taina Mustamo, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 4240045

Kiinteistömaailman kuvapankki >

02.12.2021 Kiinteistömaailma