Tulevaa asuntokaupan kehitystä arvioitaessa myynnissä olevien kohteiden katselumäärät verkkopalveluissa sekä niistä tehdyt yhteydenotot ovat yksi keskeinen mittari.
”Yhteydenottopyyntöjä jätettiin Kiinteistömaailmalla myynnissä olevista kohteista heinäkuussa selvästi enemmän kuin kertaakaan koko tänä vuonna. Kasvua kesäkuuhun nähden oli noin 20 prosenttia”, Kyhälä mainitsee.
Kiinnostus erityyppisiä asuntoja kohtaan on muuttunut vuodentakaiseen nähden. Yksiöitä haetaan selvästi vähemmän kuin vuosi sitten. Kaksioita puolestaan katsellaan suhteessa jokseenkin saman verran kuin vuosi sittenkin. Nämä trendit ovat olleet vallalla jo jonkun aikaa.
Perheasuntotyypeissä on sen sijaan nähtävissä kiinnostava muutos. Suhteessa aikaisempaan toisaalta kolmioita ja toisaalta isoja, yli viiden huoneen asuntoja haetaan enemmän. Neljän huoneen asuntojen haut ovat suhteessa vähentyneet niin selvästi, että niistä on tässä ajassa tullut eräänlainen väliinputoajaluokka.
”Pariskunnat ovat maltillistaneet asumistoiveitaan, ja neliön sijaan haetaan nyt kompaktimpaa kolmiota. Työhuonehaaveista on ehkä luovuttu. Lapsiperheiden toiveet ja tarpeet näyttävät sen sijaan olevan ennallaan ja isoja, vähintään viiden huoneen koteja haetaan ihan entiseen tahtiin”, Kyhälä sanoo.
Myynnissä olevien kohteiden määrä on kasvanut koko alkuvuoden ajan. Ainakin tällä erää lakipiste on nyt ohitettu, ja kohdemäärä kääntyi heinäkuussa hienoiseen laskuun. ”Myös se kielii, että kaikkein otollisin ostajan markkina alkaa syksyä kohden hiipua”, Kyhälä sanoo.
Lisätiedot:
Risto Kyhälä, toimitusjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 0400 998800
Taina Mustamo, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 0504240045
Kiinteistömaailman kuvapankki >