Kiinteistömaailman 54. barometri: Uudehkot omakotitalot viedään lähes kaikkialla käsistä – tarjonta supistunut voimallisimmin yli 250 000 euron asunnoissa

”Asuntomarkkinan tarjonta ei tyydytä tällä hetkellä vaurastuvan keskiluokan tarpeita”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä. Alle 250 000 euron asunnoissa tarjontaa on lähes entiseen tapaan, mutta yli 250 000 euron asunnoissa valikoima on pudonnut dramaattisesti.

Kiinteistömaailman 54. puolivuosittain barometri koostuu nyt teknologiatalo eCraftin kehittämästä tekoälypohjaisesta hintaennusteesta vuoteen 2023 asti sekä 354 Kiinteistömaailman välitysammattilaisen arvioista alkavan kesäkauden asunto- ja kiinteistökaupassa.

”Tämänhetkinen ja lähitulevaisuuden kysyntää kohdistuu eniten hyvätuloisten haluamiin, yli 250 000 euron asuntoihin. Liikkeellä ovat he, joihin korona-ajan taloudelliset haitat eivät ole henkilökohtaisesti kohdistuneet. Kun koronasta eniten kärsineiden taloudellinen tilanne selkiytyy, voidaan nähdä isoakin aktivoitumista myös edullisemmissa asuntotyypeissä, mutta se aika ei ole vielä”, arvioi Kyhälä.

Hintaennustetta on nostettu useilla paikkakunnilla – maan keskiarvo nyt +1,3 prosenttia

Kiinteistömaailman uusi asuntojen hintaennuste vuosille 2021 - 2023 on noussut viime syksystä 0,3 prosenttiyksikköä 1,3 % kasvuun. Tekoälymallinnus ennakoi Helsinkiin nyt jopa 4,2 % kasvua seuraavalle kolmevuotisjaksolle, ja Turkuun ja Tampereellekin selvästi yli 3 % kasvua.

Kiinteistömaailman data-analyytikko Tony Korkalan mukaan ennuste nostaa esiin useita viime syksystä vahvistuneita postinumeroalueita.

”Hinnankehitysnäkymät ovat yhä voimakkaammin erilaistuvat eri postinumeroalueilla, eri asuntotyypeissä ja eri vuosikymmenillä rakennetuissa asunnoissa”, Korkala sanoo.

”Esimerkiksi Espoossa Tapiola, Otsolahti ja Länsikorkee-Suvikumpu näyttävät kehittyvän vahvemmalla kulmakertoimella kuin muut postinumeroalueet; Vantaalla puolestaan Kivistö ja Tikkurila ovat harpanneet voimakkaimmin ylöspäin”, nostaa Korkala ennusteen löydöksiä.

Ennuste lähes 30 paikkakunnan postinumeroalueille on nähtävissä tästä.

Kesäkauden hitit: omakotitalot, rivitalot ja vapaa-ajanasunnot

Siinä missä tekoälyennuste kuvaa keskipitkän aikavälin näkymiä, luottaa Kiinteistömaailma lähikuukausien ennusteessaan ennen muuta valtakunnallisen välittäjäkuntansa arvioista muodostuvaan kuvaan.

Yli 350 ammattilaisen vastauksissa korostuu vahva kysyntä erityisesti omakoti- ja rivitaloihin. Myös vapaa-ajanasuntokaupassa kesästä 2021 ennakoidaan vähintään viime kesän veroista.

”Pääkaupunkiseudulla on nähtävissä voimakasta kysyntää kaikentyyppisistä asuntoista; maakuntakaupungeissa erityisesti omakotitaloista. Esimerkiksi Lahdessa, Kotkassa, Kouvolassa, Oulussa ja Rovaniemellä pyöreät 100 % välittäjistämme sanoo myytävistä omakotitaloista olevan pulaa”, Risto Kyhälä sanoo.

Välittäjien näkemystä tukevat myös asuntoportaalitilastot. Siinä missä viime vuonna myynnissä oli kohteita tyypillisesti noin 50 000, niitä on nyt noin 42 000 kohteen verran.

”Alle 250 000 euron asuntoja on tarjolla lähes saman verran kuin tavallisestikin, vaje on
muutamia tuhansia koteja. Ero alkaa näkyä kalliimmissa hintaluokissa. Yli 250 000 euron
asuntoja oli vuosi sitten tarjolla lähes 15 000, nyt vain reilut 10 000. Hyvät kohteet myydään
nopeasti”, Kyhälä sanoo.

Suomessa on yhteensä noin 42 000 (edellisvuonna 50 000) asuntoa myynnissä, joista:

• 300 (vuosi sitten 400) yli 1 000 000 € hintaluokassa
  • 1500 (vuosi sitten 2200) 500 000 – 1 000 000 €
  • 8400 (vuosi sitten 12200) 250 000 – 500 000 €
  • 32 000 (vuosi sitten 35 000) alle 250 000 €
  • Muuttovalmiina markkinoitavia uudisasuntoja on Suomessa nyt alle 500, pk-seudulla alle 100

Kiinteistömaailman välittäjien kysyntää ja tarjontaa kuvaava paikkakuntakohtainen barometri on luettavissa tästä.

Katso myös tänään julkaistu tutkimus suomalaisten koronavuoden jälkeen muuttuneista toiveista lähinaapurustolleen. 1000 suomalaisen vastaukseen perustuva kyselytutkimus toistettiin nyt samansisältöisenä kuin se tehtiin keväällä 2017.

Risto Kyhälä, toimitusjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 0400 998800
Tony Korkala, data-analyytikko, Kiinteistömaailma Oy, puh. 0503070361
Taina Mustamo, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 0504240045
Tommi Vilkamo, johtava data-analyytikko, eCraft, puh. 0504860707
Kiinteistömaailmasta kuvapankki: www.kiinteistomaailma.fi/kuvapankki

eCraftin kehittämässä ja Almamedian omistamassa asuntohintaennusteessa asuntojen
historiallinen hintakehitys laskettiin yhdelle miljoonalle asunnolle koneoppimismallin avulla, joka oli opetettu Kiinteistövälittäjien Keskusliiton Hintaseurantapalvelun toteutuneilla kauppahinnoilla 2000-2021 (HSP). Asuntojen hintakehitystä analysoitiin postinumeroittain, kohdetyypeittäin ja rakennusvuosittain (min. 50 asuntoa). Tulevaisuuden hinta-ennusteissa otettiin lisäksi huomioon asuntojen viimeaikaiset hintatrendit ja myyntiajat (HSP), asuntojen perustiedot eli koko, ikä, tyyppi (HSP), kuntien taloustilanteen ja demografian kehitys (väestönkasvu, muuttoliike, aikuisväestön ja eläkeläisten osuus, työttömyys, kaupungistumisaste; Tilastokeskus) sekä Suomen taloustilanteen kehitys (rakennusluvat, bruttokansantuote ja kuluttajahintaindeksi; Tilastokeskus, Eläketurvakeskus). Tekoälyn tuottamat ennusteiden oikeellisuus validoitiin ja tulkinnat täydennettiin Kiinteistömaailman asiantuntijoitten toimesta.

08.04.2021 Kiinteistömaailma