Kiinteistömaailman Pulssi 4.10.2022: Jälleen noin tuhannen kaupan syyskuu – Kiinteistömaailman asuntomarkkinaennuste tulevalle 12 kk:lle julkaistaan 6.10.

Suomen suurin kiinteistönvälittäjä Kiinteistömaailma teki juuri päättyneessä syyskuussa 981 asunto- ja kiinteistökauppaa. ”Yllätyimme positiivisesti siitä, että kauppamäärä ylsi syyskuussakin viime kuukausien tavanomaisille tasoille eli noin tuhanteen kauppakappaleeseen, mutta odotamme kovempia kelejä vuoden viimeiselle kvartaalille”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä.

Kiinteistömaailman asuntomyymälät tekivät juuri päättyneessä syyskuussa 939 käytettyjen ja 42 uusien asuntojen ja kiinteistöjen kauppaa, yhteensä siis 981 kauppakappaletta. Vertailuluku eli viime vuoden syyskuun kauppamäärä oli poikkeuksellisen suuri, peräti 1213 kauppaa. Kun tarkastellaan pidemmän ajan keskiarvoja, nähdään, että keskimääräisestä viime vuosien syyskuiden kauppamääristä jäätiin noin 15 prosenttia.

”Nopeasti nousseet elinkustannukset ja erilaiset epävarmuudet ovat jo useamman kuukauden ajan leikanneet kauppamääristä vajaan viidenneksen, eikä syyskuu tuonut tähän muutosta. Lähimmäs viime syksyn kauppamääriä yllettiin pääkaupunkiseudulla, erityisesti Espoossa ja Vantaalla”, lisää Kiinteistömaailma Oy:n analyytikko Tony Korkala.

Kiinteistömaailma julkaisee puolivuosittaisen Kiinteistönvälitysbarometrinsa tällä viikolla, torstaina 6.10.

Tekoälymallinnukseen ja laajaan välittäjäkyselyyn pohjautuva ennuste julkaistaan torstaiaamuna kello 9.

Erityisteemana tällä barometrikerralla on kysyntä: millaiset asunnon tai kiinteistön ominaisuudet vauhdittavat myyntiä yhä pienempiin osamarkkinoihin jakautuvassa markkinassa.

Ilmoittautumiset lehdistön edustajille tarkoitettuun tilaisuuteen (klo 9.00; paikka Kiinteistömaailman ketjuohjaus, Unioninkatu 30, Helsinki) Taina Mustamolle, puh. 0504240045

Lisätiedot: Risto Kyhälä, toimitusjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 0400 998800

Tony Korkala, analyytikko, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 3070 361

Kiinteistömaailman kuvapankki >