Kiinteistönvälittäjäbarometri: Asuntomarkkinoilla mennään kuten aamuruuhkassa – baana ei ole ihan vielä auki

KVKL Hintaseurantapalvelun mukaan asuntomarkkinoilla mennään hieman viime vuotta paremmalla tasolla.  Myös välittäjät ennustavat seuraavalle 6 kuukauden jaksolle pientä positiivista virettä. Vaikka kappalemäärissä ollaan plussan puolella viime vuoteen verrattuna, on hinnoissa puolestaan laskupainetta, etenkin suurissa perheasunnoissa.

Myytyjen asuntojen määrä vuoden 2015 kolmannen kvartaalin jälkeen näyttää KVKL Hintaseurantapalvelun mukaan hieman viime vuotta paremmalta. Kasvua viime vuoteen on tähän mennessä tehty noin 4 prosenttia. Tämä on kuitenkin vielä lähes 20 prosenttia vähemmän kuin vastaavana aikana vuonna 2012.

”Vuosi 2015 mennään vuoden 2013 tasolla, eli 2014 jäänee notkahdukseksi. Positiivista virettä on, mutta suuresta patojen purkautumisesta ei kuitenkaan ihan vielä ole kyse”, toteaa Kiinteistömaailman toimitusjohtaja Erkki Heikkinen.

Pienten asuntojen kysyntä pitää pintansa

Välittäjien näkemys asuntomarkkinoiden kehityksestä on varovaisen positiivinen. Kiinteistönvälittäjäbarometrin mukaan pienille asunnoille löytyy kysyntää entiseen malliin, jopa enemmän kuin on tarjontaa. Myös suuremmissa perheasunnoissa nähdään pientä kysynnän kasvua ja sen myötä kasvavia kappalemääriä. Hintakehitys on kasvava pienissä huoneistoasunnoissa, kun taas kolmioissa ja suuremmissa huoneistoissa sekä etenkin omakotitaloissa ja tonteissa on laskupainetta.

”Tämä on kuin istuisi aamuruuhkassa: baana ei ole ihan vielä auki, mutta menemme maltillisesti eteenpäin. Luonnollisesti tässä tilanteessa raskas kalusto, eli suuret perheasunnot, etenevät hitaammin, kun taas pienet asunnot kiilaavat ohi kuten moottoripyörät”, Heikkinen vertaa.

Alana meidän on uudistuttava

Hitaasti etenevä asuntomarkkina on paitsi yhteiskunnan epävarmuustekijöiden myös alan jähmeyden tulosta.

”Ihmisten tarpeet vaihtaa asuntoa eivät ole muuttuneet, kysyntä on siellä edelleen. Tilanteeseen vaikuttavat luonnollisesti yhteiskunnan epävarmuustekijät, kuten yritysten YT-neuvottelut, mutta myös oma toimintamme. Alana kiinteistönvälitys on vanhoillinen ja kaavoihin kangistunut. Digitalisaation tuomien mahdollisuuksien hyödyntämisessä sekä asiakkaan kodinvaihdon helpottamisessa meillä on vielä paljon tekemistä”, Heikkinen jatkaa.

Kiinteistömaailmassa on vuoden alusta lähtien tehty asuntojen esittelyvideoita. Esittelyvideot ovat keränneet jo puoli miljoonaa katselukertaa tänä vuonna. Seuraavana Kiinteistömaailma tuo asunnon ostajille alueiden esittelysivut, joissa myös videoilla on keskeinen rooli.

Erkki Heikkinen, toimitusjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, p. 050 433 2080
Hanna Lantto, viestintäsuunnittelija, Kiinteistömaailma Oy, p. 044 714 0090

Kiinteistönvälittäjäbarometrin yhteydessä tehtiin myös selvitys suomalaisista asuinalueista. Lue, kuinka tulotaso vaikuttaa asukastyytyväisyyteen >>

Kiinteistömaailman Kiinteistönvälittäjäbarometri toteutettiin 43 kerran. Barometrissä selvitettiin eri asuntotyyppien kappalemäärien, hintojen ja myyntiaikojen kehitystä. Lisäksi tänä syksynä barometrin lisäteemana tehtiin selvitys suomalaisista asuinalueista. Selvityksen aineistona käytettiin kaupunginosien asukastyytyväisyyspisteytystä (toim. Oodles Solutions Oy) sekä Tilastokeskuksen Paavo-tietosisältöä.

13.05.2016 Kiinteistömaailma