Kesäkuu tuo piikin omakotitalo- ja mökkikauppaan

Suomalainen ostaa omakotitalon tai muun kiinteistön todennäköisimmin kesäkuussa. Vuosina 2016-2018 kiinteistökauppojen määrä nousi kesäkuussa liki neljänneksen (22,4%) vuoden keskiarvoon nähden, kertovat maan suurimman kiinteistönvälittäjän eli Kiinteistömaailman tilastot. Kerrostalo- ja rivitaloissa vuoden aktiivisin kauppakuukausi on viime vuosina ollut marraskuu. Kiinteistömaailmassa tämän vuoden paras kuukausi on tähän mennessä ollut toukokuu, jolloin kauppamäärissä päästiin yli 1100 kaupan, ylittäen viime vuoden vilkkaan toukokuun.

Kerrostalo- ja rivitalokaupassa vuoden kiireisimmät kauppakuukaudet ovat viimeisenä kolmena vuonna olleet marraskuu, syyskuu ja lokakuu. Näin kertovat Kiinteistömaailma-ketjun asuntokauppatiedot vuosilta 2016-2018. Erot seuraaviin kuukausiin eivät ole kuitenkaan isoja: osakehuoneistokauppa jakautuu ympäri vuoden yllättävänkin tasaisesti joulunajan hiljentymistä lukuun ottamatta.

-    Asuntokaupassa yksittäisten kuukausien välillä voi olla kauppamäärissä aika isojakin heilahduksia, jotka saattavat ainakin osittain jäädä vaille selitystä. Mutta kun tarkastelee eri kuukausien kauppamääriä pitemmällä aikajänteellä, piirtyy yllättävänkin tasainen kuva: asuntokauppaa on käyty niin syysmyrskyissä kuin kesähelteilläkin. Joulu- ja tammikuu erottuvat kuitenkin kuvasta: viime vuosina molempina kuukausina on jääty parisenkymmentä prosenttia vuoden keskimääräisistä kauppamääristä, kuvaa Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Erkki Heikkinen.

Kiinteistömaailma-ketjussa tämän vuoden paras kauppakuukausi tähän mennessä on juuri päättynyt toukokuu. Sekä kauppamäärissä että välitystuotoissa ylitettiin edellisvuoden vastaava kuukausi.

Kiinteistökaupan kolmen kärki: kesäkuu, elokuu ja marraskuu

Viime vuosien tilastojen valossa näkyy omakotitalojen, kesämökkien ja muiden kiinteistöjen kaupassa osakehuoneistoja isompi kuukausittainen vaihtelun skaala. Vuosina 2016-2018 selkeä ykkönen on ollut kesäkuu ja sen jälkeen hyvänä kakkosena elokuu. Ehkäpä hiukan yllättäenkin kolmossijalle kipuaa marraskuu.

- Se osoittaa hyvin, ettei kiinteistökauppa kuitenkaan ole pelkkia kesäunelmia, toteaa Erkki Heikkinen.

Ensiasunnon ostajat aktiivisimmillaan syksyllä ja kesällä

Kaikista asunnon ostajista viime vuosina ensiasunnon ostajia on ollut noin 15 prosenttia. Heidän liikkeissään huomaa mielenkiintoisen havainnon: kaikki syksyn ja kesän kuukaudet ovat ensiasuntokaupassa talvikuukausia vilkkaampia. Tavallisimmin ensiasunnon ostaja lyö kaupat kiinni lokakuussa; harvimmin joulu-tammikuussa.

Danske Bankissa uusien asuntolainojen myöntäminen noudattaa Kiinteistömaailman tilastoja. Hiljaisimmat kuukaudet ovat sielläkin joulukuu ja tammikuu.

- Myös meidän tilastomme osoittavat, ettei asuntokauppa hiljene kesällä, sillä myös heinäkuussa lainoja myönnetään lähelle koko vuoden keskiarvoa. Pankin näkökulmasta kevätkesä on kiivainta lainanhakuaikaa mutta kesälomakaudellakin luotonmyöntö on aktiivista, sanoo vähittäispankkitoiminnan johtaja Riikka Laine-Tolonen.

Liite: Asunto- ja kiinteistökaupan vuodenkierto

markkinointi- ja viestintäjohtaja Taina Mustamo, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 4240045

Kaikki tämän tiedotteen asunto- ja kiinteistökauppatiedot pohjautuvat Kiinteistömaailman omiin kauppatilastoihin vuosilta 2016-2018. Kiinteistömaailma on vuosittaisella noin 12000 -13000 asuntokaupallaan markkinajohtaja ja Suomen useimmin valittu kiinteistönvälitysketju.

13.06.2019 Kiinteistömaailma