Asuntokauppa siirtynyt mobiiliin

Jo reilusti yli 50 prosenttia ihmisistä asioi Kiinteistömaailman verkkopalvelussa puhelimellaan. Muutos on ollut huikean nopeaa: vuonna 2013 mobiilikäyttäjien osuus verkkopalvelussa oli vain 8 prosenttia. Maan suurimman kiinteistönvälittäjän eli Kiinteistömaailman palveluissa asiointitavat ovat monilta osin muuttuneet merkittävästi viime vuosina - toimialalla, joka nostetaan usein esimerkiksi hitaan muutoksen alasta.

Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Erkki Heikkinen toteaa muutosten olevan niin nopeita, että niitä voi olla vaikea huomata. 

- Vuoden 2014 jälkeen asiakasyhteydenotot verkkopalvelussamme ovat yli kaksinkertaistuneet useisiin tuhansiin joka kuukausi. Asiakkaat ottavat yhteyttä välittäjään verkon kautta: pyytävät lisätietoja ja kertovat, milloin he haluavat tutustua asuntoon paikan päälle. Yleisesittelyjen merkitys on vähentynyt monin paikoin isostikin, sanoo Heikkinen.

Perusasiat ratkaisevat: kiinnostava sisältö ja hyvä löydettävyys

Yleinen trendi liki alalla kuin alalla – niin hotellivarauksissa, lennoissa kuin vaikka autovuokrauksessakin – on kohti kaupallisia koontisivustoja, joissa muutama suuri toimija dominoi keräämällä asiakaskontaktit ja myös tasapäistämällä tarjontaa. Tässä Kiinteistömaailma tekee poikkeuksen rakentamalla omaa, portaaleille rinnakkaista asuntomediaa, kiinteistomaailma.fi:tä.

- Olemme onnistuneet uimaan yleistä trendiä vastaan systemaattisella panostuksella verkkopalveluumme ja erityisesti sen mobiilikäytettävyyteen. Kiinteistomaailma.fi:ssä on joka kuukausi keskimäärin lähes 350 000 kävijää, mikä nostaa sen Suomen kolmanneksi suurimmaksi asuntoportaaliksi heti Oikotien ja Etuovi.comin jälkeen. Kiinnostava sisältö, hyvä löydettävyys hakukoneissa ja laaja näkyvyys sosiaalisessa mediassa ohjaavat kodinvaihtajat verkkopalveluumme, summaa Heikkinen.

Keskeinen osa Kiinteistömaailman palvelua ovat vuonna 2015 lanseeratut asuntojen kohdevideot, jotka nopeasti nousivat suursuosioon. Videoita katsellaan joka kuukausi keskimäärin 250 000 kertaa. 

- Videoiden avulla on helppo tutustua moniin asuntoihin missä ja milloin vain. Mobiililaitteiden käyttö on kiihdyttänyt tätä trendiä, Heikkinen toteaa.

Tärkeitä sivuston uudistuksia ovat myös kaikille avoimet palvelut: asuntojen hintalaskuri sekä asuntojen hintaennuste 2018-2020 Suomen kuntiin.

Mobiili muuttaa ja murtaa asuntokaupan käytäntöjä

Muutos ei kohdistu ainoastaan vanhoihin toimintatapoihin, vaan se luo myös uusia.  Älypuhelinten käyttö on muuttanut jo nyt myös itse asuntokauppaa erityisesti Kiinteistömaailman Tarjouskaupassa.

- Kun aloitimme Tarjouskaupan kymmenen vuotta sitten, piti asiakkaan mennä kotiin tai työpaikalle nähdäkseen sähköpostistaan, mitä kiinnostavan asunnon kauppaan kuuluu. Tänään hän seuraa kauppatilannetta paikallisbussissa, lomalla hotellissa tai vaikka lentokoneessa, Heikkinen toteaa.

- Ennen puhuttiin, että asuntokauppa hiljenee kesäksi, kun ihmiset vetäytyvät tavoittamattomiin. Eivät vetäydy enää. Vuodenajasta riippumatta aktiivisuus verkossa on huipussaan iltauutisten jälkeen, jolloin myös mobiililaitteiden käyttöosuus on korkeimmillaan.

Sähköinen allekirjoitus on ollut käytössä Kiinteistömaailmassa jo parin vuoden ajan. Seuraavat stepit kohti uudistuvaa asuntokauppaa ovat kulman takana, kun asunto-osakkeet digitalisoituvat vaihteittain sähköisen asunto-osakerekisterin myötä vuodesta 2019 alkaen. 

Lisätiedot: 
Erkki Heikkinen, toimitusjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 0504332080
Hanna Lantto, viestintäsuunnittelija, Kiinteistömaailma Oy, puh. 0447140090

27.06.2018 Kiinteistömaailma

Valitse Kiinteistömaailma

Kutsumalla välittäjämme kotiisi saat arvion asuntosi arvosta ja kuulet, miten sitä kannattaa lähteä markkinoimaan.

Kiinteistömaailman välittäjien arviot ovat toteutuneet viime vuosina 98 prosentin varmuudella.