Kiinteistömaailman Pulssi 3.11: Käytettyjen asuntojen kauppa käy edelleen vilkkaampana kuin viime syksynä – omakotitalokaupoissa liki viidenneksen kasvu

Kiinteistömaailma teki lokakuussa yhteensä 1129 asunto- ja kiinteistökauppaa. Käytetyissä asunnoissa ja kiinteistöissä kauppamäärät ylittivät viime vuoden lokakuun, mutta uudiskohdekaupassa jäätiin edellisvuodesta, kun sekä myytävänä olevien kohteiden että sitä myöten kauppojen määrät laskivat. ”Olemme olleet monta kuukautta tilanteessa, jossa hyvistä asunnoista käydään paikoin kovaakin kisaa. Niitä ei ole riittävästi tarjolla kysyntään nähden”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä.

Kiinteistömaailman asuntomyymälät tekivät lokakuussa 2020 yhteensä 1129 käytettyjen ja uusien asuntojen ja kiinteistöjen kauppaa. Euromääräisesti ketjun liikevaihto ylsi viime lokakuun tasolle, mutta kokonaiskauppamäärä laski 42 kaupalla viime lokakuusta. Hienoisen laskun taustalla on uudiskohteiden supistunut tarjonta ja sitä myöten myös kauppamäärä.

”Uusien rakennushankkeiden määrän kääntyminen nousuun olisi tärkeää monestakin syystä, ei vähiten siksi, että asuntojen hintakehitystä saataisiin pidettyä jatkossa kohtuullisena myös kasvukeskuksissa”, Kyhälä sanoo.

Käytetyissä asunnoissa ja kiinteistöissä lokakuu sen sijaan sijoittuu Kiinteistömaailmassa tämän vuoden kolmen vilkkaimman kauppakuukauden joukkoon: parempiin lukuihin on ylletty vuoden aikana vain syyskuussa ja kesäkuussa.

”Kerrostalokaupassa pääsimme sielläkin lokakuussa plussalle viime vuoteen verrattuna, mutta isoin kasvun tekijä on edelleen todella vilkkaana käyvä omakotitalokauppa. Niiden kauppamäärät kasvoivat lokakuussa lähes viidenneksen vuodentakaisesta”, Kyhälä sanoo.

Digitaalisena asuntokauppana (eli DIAS-kauppana) tehdään tällä hetkellä 25-30 prosenttia vanhojen osakehuoneistojen kaupasta.

Risto Kyhälä, toimitusjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 0400 998800
Taina Mustamo, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 4240045

Kiinteistömaailma on vuonna 1990 perustettu kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee yli 600 asuntokaupan ammattilaista noin 100 asuntomyymälässä. Kauppamäärillä mitattuna Kiinteistömaailma on kiinteistönvälityksen markkinajohtaja Suomessa.

03.11.2020 Kiinteistömaailma