Kiinteistömaailman Pulssi 4.7.2023: Kesäkuussa eniten asunto- ja kiinteistökauppoja sitten viime vuoden alkusyksyn

Kiinteistömaailma-ketju välitti juuri päättyneessä kesäkuussa yhteensä 986 kohdetta. Niistä 713 oli käytettyjen myynnissä olleiden kohteiden välitystä, 22 uudiskohteiden välitystä ja 251 vuokrakotien välitystä. ”Tätä isompiin määriin yllettiin viimeksi viime vuoden alkusyksyllä. Askel askeleelta kuljetaan nyt kohti normaalimpaa kauppa-aktiivisuutta”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n liiketoimintajohtaja Mika Laurikainen.

Liiketoimintajohtaja Mika Laurikaisen mukaan uudiskohdekauppa kävi kesäkuussa edelleen vaatimattomasti, mutta käytettyjen asuntojen kaupassa lähestytään kuukausi kuukaudelta tavanomaisempia kauppamääriä. Edellisvuoden vastaavan ajankohdan kauppamääristä jäätiin nyt noin neljännes. Vuokravälityksessä elettiin jälkeen vilkas kuukausi, paras lähes vuoteen.

”Mielenkiintoisena alueena esiin nousee eteläinen Savo. Maan vahvimmalla kesämökkiseudulla toimiva Mikkelin asuntomyymälämme teki kesäkuussa historiansa parhaan kuukauden, paremman kuin kertaakaan edes korona-aikana. Se liki tuplasi kauppamääränsä viime vuoden kesäkuuhun nähden”, Laurikainen mainitsee.

Alkuvuosi 2023: Kiinteistömaailmalla 25 % lyhyempi myyntiaika kuin välitysliikkeillä keskimäärin
Vuoden alkupuoliskolla (tammi-kesäkuu 2023) Kiinteistömaailman välittämissä käytetyissä kohteissa keskimääräinen myyntiaika oli 80 vuorokautta. Keskimäärin (muut välitysliikkeet) se oli samaan aikaan 107 vuorokautta.

”Nahkeassa markkinassa yhteismyynti toimintamallina osoittaa voimansa. Jotta patoutuneita asuntokaupan ketjuja saadaan liikkeelle, hyödynnämme koko myyntiverkostomme asiakaskontaktit. Yksi välittäjä tekee toimeksiannon, toinen – usein ihan eri asuntomyymälästä – tuo asiakkaansa ostotarjouksen. Näin myyntiketjuja päästään purkamaan”, Laurikainen sanoo.

Seuraava Kiinteistömaailman Pulssi (heinäkuun asunto- ja kiinteistökauppatiedot sekä vuokravälitystiedot) julkaistaan viikolla 32 eli 7.8.2023 alkavalla viikolla.

Mika Laurikainen, liiketoimintajohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 0405607514
Taina Mustamo, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 0504240045

Kiinteistömaailman kuvapankki https://www.kiinteistomaailma.fi/kuvapankki

04.07.2023 Kiinteistömaailma