Kiinteistömaailman 59. Barometri: Perhekoon yksikerroksisten rivitalokotien ja uudehkojen omakotitalojen kaupassa parhaat näkymät alkavana asuntokauppatalvena

Kiinteistömaailman 59. kiinteistönvälittäjäbarometri ennakoi asuntokauppamäärien pysyvän lähikuukausina edelleen tavanomaista matalammilla tasoilla. ”Kaikissa asuntotyypeissä näkymät eivät kuitenkaan ole samanlaiset”, korostaa Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Mika Laurikainen nostaen esiin kaksi erilaista asuntotyyppiä, joiden kauppamäärissä välitysammattilaiset näkevät eniten nousuodotuksia. Tiedot käyvät ilmi 330 välitysammattilaisen vastauksista syyskuussa 2023.

Yksikerroksisiin vähintään kolmen makuuhuoneen rivitalokoteihin sekä tämän vuosituhannen omakotitaloihin ja erillistalokoteihin kohdistuu nyt ja lähitulevaisuudessa tarjontaan nähden voimakkain kysyntä, käy ilmi Kiinteistömaailman ammattilaisille tehdystä barometrikyselystä. Sen sijaan pieniä kerrostalokoteja on lähes kaikkialla maassa kysyntään nähden edelleen yllin kyllin tarjolla, monin paikoin jopa enemmän kuin keväällä.

”Eniten odotuksia kauppamäärien kasvulle on pientaloissa, Helsingissä myös perhekokoisissa kerrostaloasunnoissa, eli tyypillisesti omaan käyttöön hankittavissa asunnoissa”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Mika Laurikainen.

”Maltillisena jo pian vuoden ajan jatkunut asuntokauppa on myös johtanut siihen, että vuokravälityspalveluitten kysyntä on vilkasta. Päätöksiä on jääty puntaroimaan myös vuokrakoteihin, joiden välityksessä Kiinteistömaailma teki elokuussa historiansa isoimman liikevaihdon”, Laurikainen sanoo.

Asuntokaupoille lähdetään nyt edellisvuotta yli 10 prosenttia pienemmällä budjetilla – ja se suhteutuu toteutuneisiin kauppahintoihin hyvin eri tavoin eri asuntotyypeissä ja alueilla

Osana barometrikyselyä välitysammattilaisilta pyydettiin arviota, miten ostaja-asiakkaiden budjetit ovat muuttuneet vuodentakaisesta. Keskimäärin asuntokauppaan ryhtyvien budjetit ovat pienentyneet reilut 10 prosenttia. Eri puolilla Suomea työskentelevien välittäjien arviot budjettien prosentuaalisesta pienenemisestä ovat hyvinkin yhtenevät paikkakunnasta riippumatta.

”Kun korot ja muut elinkulut haukkaavat aikaisempaa isomman osan käytettävissä olevista rahoista, heijastuu se luonnollisesti asunnonostoon käytettävissä oleviin rahoihin”, Laurikainen toteaa.

Ostajien budjettien pienentyminen suhteutuu eri tavoin toteutuneisiin kauppahintoihin eri asuntotyypeissä.

”Esimerkiksi voi ottaa pääkaupunkiseudun ulkopuolisen Uudenmaan, jossa omakotitalojen ja erillistalojen keskimääräiset toteutuneet kauppahinnat ovat laskeneet tänä vuonna 2 - 3 prosenttia viime vuoden tilastokeskiarvosta. Kun ostajien budjetit ovat laskeneet selvästi sitä enemmän, tarkoittaa se toiveista tinkimistä: pienemmän tai huonokuntoisemman asunnon hankkimista kuin alun perin ehkä oli ajatus, tai kauppojen lykkääntymistä”, Laurikainen kuvaa.

Sen sijaan kerrostaloyksiöiden kauppaa on tehty tänä vuonna pääkaupunkiseudun ulkopuolisella Uudellamaalla jopa viidenneksen viime vuotta pienemmällä keskihinnalla.

”Se avaa esimerkiksi ensiasunnon ostajille todella kiinnostavia näkymiä. Kun kauppaa pienistä asunnoista ei käydä kilpajuoksulla, on mahdollisuus tehdä hyvin puntaroituja päätöksiä edullisesti – omaan budjettiin nähden selvästi suosiollisemmin kuin aikaisemmin”, Laurikainen pohtii.

Barometri syksy2023Barometrin liiteaineistot löytyvät tästä >

Mika Laurikainen, toimitusjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 0405607514

Tony Korkala, talouspäällikkö, Kiinteistömaailma Oy, puh. 0503070361

Kiinteistömaailman barometrikyselyyn vastasi syyskuussa 2023 yhteensä 330 välitysammattilaista eri puolilta maata.

Kiinteistömaailma

Kiinteistömaailma on kiinteistönvälityspalveluita Suomessa ja Baltian maissa tarjoava yritys.

Suomessa Kiinteistömaailma on maan suurin kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee yli 500 asuntokaupan ammattilaista reilussa sadassa yrittäjävetoisessa asuntomyymälässä ympäri Suomen. Yritys perustettiin vuonna 1990.

Baltian maissa (Viro, Latvia, Liettua) Kiinteistömaailma toimii Ober-Haus -brändillä. Kiinteistömaailma osti Ober-Hausin liiketoiminnan vuonna 2021.

05.10.2023 Kiinteistömaailma