Käytettyjen asuntojen kauppa ja vuokraus vetureina: Kiinteistömaailmalla kasvun vuosi 2019

Kiinteistömaailma ylsi vuonna 2019 edellisvuotta parempiin tuloksiin niin ketjun asunto- ja kiinteistökauppamäärien, vuokravälityksen kuin ketjun liikevaihdonkin näkökulmasta. Kasvun vetureita olivat käytettyjen asuntojen kauppa ja vuokraus; uudiskohteissa myynti supistui edellisvuodesta hienoisesti. Asunnon vaihtojen sekä tontti- ja toimitilakauppojen -sekä vuokrausten määrä nousi ketjussa 15 000:een.

Kiinteistömaailman vuotta 2019 leimasi kahtiajako: hiljaisen alkuvuoden jälkeen selvästi vilkkaampi loppuvuosi nosti koko vuoden luvut plussalle edellisvuodesta. Vuoden loppua kohden kauppamäärät ylittivät systemaattisesti edellisvuoden vastaavien kuukausien määrät huipentuen joulukuuhun, jolloin kauppakappaleet kasvoivat peräti 21 % vuodentakaisesta.

Kaikkineen Kiinteistömaailman toteuttamien asunnonvaihtojen sekä tontti- ja toimitilakauppojen ja -vuokrausten määrä nousi 15 000:een. Viime vuonna myyntejä ja vuokrauksia tehtiin 14 200 kappaletta.

”Kasvu saatiin aikaan käytettyjen asuntojen kaupalla ja vuokrauksella, joissa molemmissa vuosi eteni nousujohteisesti. Vahvoilla monen asuntomyymälän alueillamme kuten Helsingissä ja Kuopiossa teimme lähes joka neljännen asuntokaupan, ja yksittäisillä asuntomyymäläpaikkakunnilla – esimerkiksi Rovaniemellä tai Nurmijärvellä – osuutemme oli sitäkin vahvempi ”, kuvaa Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä.

Uusi kasvustrategia uudelle vuosikymmenelle – välittäjän työ muutoksessa

30. juhlavuottaan viettävän Kiinteistömaailman historian yksi isoimmista muutoksista ajoittui syyskuuhun 2019, kun uusi omistajanelikko Risto Kyhälä, Kenneth Kaarnimo, Arto Martonen ja Merasco Real Estate osti Kiinteistömaailma Oy:n Danske Bankilta. Ketjuun kuuluvat yli 80 yrittäjäyhtiötä jatkavat Kiinteistömaailma Oy:n omistajavaihdoksen jälkeenkin itsenäisinä franchising-ketjuyrityksinä tarjoten palvelua yli 100 asuntomyymälässä.

”Vuosi 2020 käynnistää ketjun uuden kasvustrategian, jonka kulmakiviä ovat empaattisuus ja näkemyksellisyys. Haluamme uudistaa välityspalvelua ja myös välitystyötä, jotta se on houkuttava uravaihtoehto uusille välittäjäsukupolville”, sanoo toimitusjohtaja Risto Kyhälä.

”Datan parempi hyödyntäminen tarjoaa jatkossa mahdollisuuksia perustellumpien näkemyksien antamiseen asiakkaalle merkityksellisissä asioissa, kuten hinnanmäärityksessä ja alueiden arvostuksissa. Käynnistymässä olevat hankkeet hyödyttävät ennen kaikkia asiakkaitamme mutta myös ketjun yrittäjiä ja välittäjiä, kun välitystyö muuttuu yhä monipuolisemmaksi palvelumyynnin asiantuntijatyöksi”, Kyhälä lisää.

toimitusjohtaja Risto Kyhälä, Kiinteistömaailma Oy, puh. 0400 998800

29.01.2020 Kiinteistömaailma