Kiinteistönvälittäjäbarometri: Asuntokaupassa nähtävissä merkittävää kasvua sekä uusia ilmiöitä asuntosijoittamisessa

Juuri päättyneen vuoden kolmannen neljänneksen (heinä-syyskuu) hyvä asuntokaupan vire jatkuu tulevina kuukausina, kertoo Kiinteistömaailman tänään julkistettu Kiinteistönvälittäjäbarometri. Nousukausi tuo piristystä asuntomarkkinaan, mutta myös uusia ilmiöitä esimerkiksi asuntosijoittamiseen. Välittäjien mukaan kasvava trendi on 1-2 sijoitusasunnon omistaminen oman asunnon ohella

Kiinteistömaailman Kiinteistönvälittäjäbarometri osoittaa, että kuluva syksy on asuntokaupassa kasvun aikaa. KVKL Hintaseurantapalvelun ja Kiinteistömaailman dataan perustuva selvitys osoittaa, että kokonaismarkkinan kauppamäärät kipuavat kolmannen kvartaalin osalta noin 10 prosenttia ylöspäin edellisvuoden vastaavaan verrattuna.

- Meillä Kiinteistömaailmassa selkeä käänne tapahtui elokuussa, jolloin teimme 15 prosenttia enemmän kauppaa kuin edeltävän vuoden elokuussa. Ja syyskuussa kauppamäärissä mentiin jopa yli elokuun. Odotettavissa on kokonaismarkkinan osalta lähes 10 prosentin kasvu vuoden loppuun mennessä, Kiinteistömaailman toimitusjohtaja Erkki Heikkinen ennustaa kuluvan vuoden kehitystä.

Myös välittäjille tehty kysely ennustaa positiivista virettä asuntokauppaan seuraavan kuuden  kuukauden jaksolle. Kauppakappaleissa kasvuodotukset ovat sitä kovemmat mitä pienemmistä asunnoista on kyse: yli puolet välittäjistä uskoo, että pienten kerrostaloasuntojen kauppamäärät kasvavat. Alueellisesti tarkasteltuna löytyy kuitenkin yksi poikkeus: pääkaupunkiseudulla välittäjät ennustivat, että kaksioita myydään seuraavan kuuden kuukauden aikana yksiöitä enemmän.

- Yksiökauppa on pääkaupunkiseudulla sijoittajavetoista. Kun kuluttajat lähtevät liikkeelle, kaksioiden ja sitä isompien asuntojen kauppamäärät kasvavat, arvioi Heikkinen.

Hintakehityksen osalta alueelliset erot näkyvät selkeämmin: mitä isompi asunto ja mitä kauemmas kasvukeskuksista mennään, sitä enemmän hinnoissa on laskupainetta.

Asuntosijoittaminen yhä enemmän ”kansan huvia”

Välittäjäkysely paljastaa, että kiinnostus asuntosijoittamiseen on kasvussa. Välittäjistä 54 prosenttia arvioi omaan kokemukseensa perustuen, että kiinnostus asuntosijoittamiseen on jonkin verran kasvussa, ja 18 prosenttia arvioi, että se on voimakkaasti kasvussa. Välittäjiä pyydettiin myös arvioimaan sijoittaja-asiakkaiden jakautumista ammattimaisesti sijoittaviin ostaja-asiakkaisiin ja ensimmäisestä tai toista sijoitusasuntoa ostaviin asiakkaisiin. Vastaukset jakautuivat seuraavasti: ammattisijoittajia 46 prosenttia ja 1-2 sijoitusasunnon sijoittajia 54 prosenttia.

- Nykypäivän asuntosijoittaja ei enää välttämättä ole ammattisijoittaja, vaan kuka tahansa suunnitelmallisesti talouttaan hoitava henkilö. Ja tämä ilmiö korostuu nousukaudella, kun luottamus omaan talouteen kasvaa, Heikkinen toteaa kasvavasta kiinnostuksesta asuntosijoittamiseen.

Välittäjiltä kysyttiin myös, onko uudenlaisia ostajatyyppejä noussut esiin asuntosijoittajina viimeisen vuoden aikana. 57 prosenttia vastasi kyllä. Välittäjien vastauksissa eniten mainittu oli pariskunnat, jotka asunnonvaihdon yhteydessä eivät myykään vanhaa pois, vaan jättävät sen sijoitusasunnoksi (30% vastauksista). Muita uusia sijoittajatyyppejä olivat alle 30-vuotiaat nuoret, asuntojen Airbnb-vuokraajat sekä vuokralla asuvat, jotka kerryttävät varallisuuttaan asuntosijoittajina.

Erkki Heikkinen, toimitusjohtaja, Kiinteistömaailma, p. 050 433 2080
Hanna Lantto, viestintäsuunnittelija, Kiinteistömaailma, p. 044 714 0090

Kiinteistömaailman Kiinteistönvälittäjäbarometri toteutettiin 47. kerran. Kyselyssä selvitettiin erilaisten asuntotyyppien ja erilaatuisten asuntojen kysyntää, tarjontaa ja hintakehitystä. Kysely toteutettiin verkkokyselynä syyskuussa 2017 ja siihen vastasi 419 asuntokaupan ammattilaista. Lisäksi kyselyssä selvitettiin syksyn lisäteeman mukaisesti asuntosijoittamiseen liittyviä kysymyksiä.

Kiinteistömaailma on vuonna 1990 perustettu valtakunnallinen kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee lähes 700 asuntokaupan ammattilaista yli 50 eri paikkakunnalla reilussa 100 asuntomyymälässä. Brändin omistaa Danske Bank ja asuntomyymälät ovat itsenäisten franchising-yrittäjien omistamia osakeyhtiöitä. Useilla alueilla – esimerkiksi pääkaupunkiseudulla – Kiinteistömaailma on alansa kiistaton markkinajohtaja.

10.10.2017 Kiinteistömaailma