Kiinteistömaailman Pulssi 4.7.2022: Arjen kallistuminen rauhoitti asuntokauppaa - Kiinteistömaailma teki silti kesäkuussa yli 1000 kaupan kuukauden

Kauppamäärillä mitattuna Suomen suurin kiinteistönvälittäjä Kiinteistömaailma teki kesäkuussa 2022 yhteensä 1001 käytettyjen ja uusien asuntojen sekä kiinteistöjen kauppaa. Yli puolet vakituiseen asumiseen tarkoitettujen kotien kaupoista on koronaa edeltävän ajan tavoin kerrostaloasuntojen kauppoja, mitä voi pitää jossain määrin yllättävänäkin havaintona jo pitkään kestäneessä perheasuntobuumissa.

Kiinteistömaailman asuntomyymälät tekivät juuri päättyneessä kesäkuussa 961 käytettyjen ja 40 uusien asuntojen ja kiinteistöjen kauppaa, yhteensä siis 1001 kauppakappaletta. Vuotta aiemmin kesäkuussa määrä oli 1099 kauppaa, mikä kertoo kauppa-aktiivisuuden hienoisesta rauhoittumisesta viime vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden. ”Arki-inflaatio puree, ja se näkyy kaupan hidastumisena. Asuntoja myydään edelleen vakaasti – tuhatta kauppaa kuukaudessa voi pitää varsin tavanomaisena määränä – mutta korona-ajan kiivas meno on tasoittunut”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä.

Omakoti- ja rivitalokotien jo pitkään jatkuneesta vahvasta kysynnästä huolimatta kerrostalojen suhteellinen osuus vakituiseen asumiseen tarkoitettujen kotien kaupoista on pysytellyt koronaa edeltävällä tasolla. Juuri päättyneessä kesäkuussa 55 prosenttia kotien kaupoista oli kerrostalokotien kauppoja, mikä on samalla tasolla verrattuna viimeiseen koronaa edeltävään kesäkuuhun eli vuoteen 2019. Toinen puolikas kaupoista jakaantuu varsin tasan omakotitalojen ja rivitalojen välillä. Kerrostalo-, rivitalo- ja omakotitalokotien lisäksi Kiinteistömaailma välittää myös vapaa-ajanasuntoja, metsätiloja, tontteja sekä toimisto- ja muita toimi- ja hallitiloja.

”Vaikka perheasuntobuumista ja omapihaisten kotien isosta kysynnästä on puhuttu paljon, vaihtavat tilastojen valossa myös kerrostalokodit omistajaa samassa suhteessa kuin ennenkin. Kiinnostuneiden ostajien määrä yhtä kotia kohden voi olla vähentynyt, mikä näkyy hintakilpailujen maltillistumisena, mutta kauppoja syntyy kuitenkin eri asuntotyypeistä hyvin tasaisesti”, Kyhälä lisää.

Lisätiedot: Risto Kyhälä, toimitusjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 0400 998800 Taina Mustamo, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 4240045 Kiinteistömaailman kuvapankki https://www.kiinteistomaailma.fi/kuvapankki

04.07.2022 Kiinteistömaailma