Kiinteistömaailman Pulssi 1.7.2020: Kiinteistömaailma teki kesäkuussa 1110 kauppaa – kasvua edellisvuoden kesäkuusta 5 prosenttia

Suomen suurin kiinteistönvälittäjä Kiinteistömaailma alkaa julkaista kuukausittaiset kauppamääränsä aina kuun vaihduttua. ”Mielestäni keskustelu asuntokaupasta on lähtenyt viime kuukausina väärille urille, ja ilma on sakeana eri viestiä antavista markkina-arvioista. Mielipidekyselyiden perusteella annetut asuntokaupan arviot ovat olleet jopa keskenään ristiriidassa. Tärkeintä olisi pidättäytyä faktoissa”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä.

Kiinteistömaailma teki kesäkuussa yhteensä 1110 asunto-, kiinteistö- ja tonttikauppaa. Määrä on yli 50 enemmän kuin edellisvuoden kesäkuussa, jolloin kauppoja tehtiin 1058. Kasvuprosentiksi muodostuu näin 5 prosenttia.

”Kesäkuu palautti ketjumme asuntokaupan viime vuosien normaalitasoille. Huhtikuun 705 ja toukokuun 840 kaupan jälkeen nousu on iso, selvästi ennusteitamme parempi”, Kyhälä sanoo.

Huhti- ja toukokuussa jäätiin molemmissa noin neljännes edellisvuoden vastaavien kuukausien kauppamääristä.

”Vahvan tammi-maaliskuun ja nyt selvästi plussalle nousseen kesäkuun jälkeen olemme vuoden alkupuoliskon jälkeen noin 6 prosenttia jäljessä viime vuoden vastaavan ajankohdan kokonaiskauppamääristä. Jos katsoo pelkkää käytettyjen asuntojen kauppaa, miinusta on vain 2 prosenttia. Odotimme keväälle ja alkukesälle selvästi vaikeampia aikoja, mutta vuoden alkupuoliskosta muodostui lopulta ehdottomasti odotuksia parempi kausi”, Kyhälä sanoo.

Risto Kyhälä, toimitusjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 0400 998800

Toimitusjohtaja Risto Kyhälän kuva on noudettavissa Kiinteistömaailman kuvapankista

01.07.2020 Kiinteistömaailma