Kiinteistömaailman Pulssi: Heinäkuun helteissä asuntokauppa kävi sadekesien malliin

Suomen suurin kiinteistönvälittäjä Kiinteistömaailma teki heinäkuussa 2021 yhteensä 1077 käytettyjen ja uusien asuntojen sekä kiinteistöjen kauppaa. Käytettyjen kotien kaupassa päättynyt heinäkuu oli kolmanneksi paras heinäkuu kymmeneen vuoteen, mutta uudiskohteissa jäätiin viime vuosien huippuheinäkuitten luvuista. ”Helle verottaa tänä vuonna asuntokauppaa selkeästi odotuksia vähemmän. Asiakkaat ovat olleet aktiivisesti liikkeellä, viileiden kesien tapaan”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä.

Kiinteistömaailman asuntomyymälät tekivät heinäkuussa 1008 käytettyjen sekä 69 uudiskohteiden kauppaa, yhteensä siis 1077. Kymmenen vuoden tarkastelujaksolla päättynyt heinäkuu yltää kauppamäärissä pronssisijalle: enemmän asunto- ja kiinteistökauppoja ketju on tehnyt vain vuosien 2012 ja 2020 heinäkuussa.

Tyypillisesti hellejaksojen odotetaan hiljentävän asuntokauppaa, mutta tämän kesän kuumimmillakin viikoilla asiakkaat olivat helteistä huolimatta liikkeellä samaan tapaan kuin viileillä säillä. Esimerkiksi hellekesän 2014 heinäkuussa käytettyjen asuntojen kauppamäärät jäivät lähes 200 kappaletta nyt päättyneen heinäkuun määristä. Niin ikään kuumana kesänä 2018 käytettyjen asuntojen kauppamäärät jäivät tämän vuoden heinäkuun luvuista lähes sadalla kappaleella, vaikka silloin hellejaksot jakaantuivatkin osiin toukokuun ja loppukesän välille.

Useat merkit antavat odottaa myös vilkasta asuntokauppasyksyä – kun vain on mitä myydä

Tilastokeskuksen viime viikolla julkaiseman kuluttajien luottamusindikaattorin mukaan ihmisten luottamus omaan talouteen ja rahatilanteeseen on vankinta koko mittaushistoriassa.

”Myös asunnonostoaikomukset ovat kuluttajien luottamusindikaattorin mukaan selkeästi pitkän aikavälin keskiarvoja korkeammalla. Olemme saaneet kasvatettua myytävien kohteiden varantoa kevään vaatimattomimmista luvuista useilla sadoilla kappaleilla, mutta edelleen tarvittaisiin merkittävästi enemmän kohteita myyntiin kysyntään nähden”, Kyhälä sanoo.

Risto Kyhälä, toimitusjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 0400 998800
Taina Mustamo, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 4240045

Kiinteistömaailman kuvapankki: https://www.kiinteistomaailma.fi/kuvapankki

03.08.2021 Kiinteistömaailma