Kiinteistömaailman Pulssi: Elokuu lähes 1200 kaupan kuukausi – kesän aikana nähtiin historiallinen muutos hinnankehitystilastoissa

Suomen suurin kiinteistönvälittäjä Kiinteistömaailma teki elokuussa 2021 yhteensä 1185 käytettyjen ja uusien asuntojen sekä kiinteistöjen kauppaa. Läpi korona-ajan puhuttu muutos ihmisten asumisarvostuksissa näkyy nyt myös hintatilastoissa: kesän aikana kerrostaloyksiöiden hinnankehitys on suhteellisesti jäänyt jälkeen isompien perhekerrostaloasuntojen ja erillistalojen hinnankehityksestä. Tämänkaltaista tilannetta ei ole nähty kertaakaan sitten vuoden 2007.

Kiinteistömaailman asuntomyymälät tekivät juuri päättyneessä elokuussa 1074 käytettyjen sekä 111 uudiskohteiden kauppaa, yhteensä siis 1185 kauppaa. Vuosi sitten elokuussa kokonaiskauppamäärä oli 1158.

Käytettyjen asuntojen ja kiinteistöjen kauppamäärä 1074 kasvoi viime vuoden elokuuhun nähden, jolloin kauppoja tehtiin 988 kappaletta. Kymmenen vuoden tarkastelujaksolla parempi elokuu on nähty käytettyjen asuntojen kaupassa vain kaksi kertaa, viimeksi vuonna 2017. Uudiskohteissa jäätiin 111 kaupan määrällä sekä viime vuoden elokuun luvusta 170 että pitemmän tarkastelujakson keskiarvosta.

Arvostusten muutos heijastuu asuntojen hintakehitykseen

Koko toimialan kauppoja seuraavan Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton Hintaseurantapalvelun tilastoissa nähtiin heinäkuussa historiallinen muutos.

”Ensimmäistä kertaa lähes 15 vuoteen kerrostaloyksiöiden hinnankehitys jäi suhteellisesti jälkeen isompien eli neljän huoneen ja keittiön perhekerrostaloasuntojen ja myös tämän ajan muoti-ilmiöksikin nousseiden erillistalojen hinnankehityksestä. Ilmiö korostuu erityisesti pääkaupunkiseudun markkinassa, mutta on nähtävissä koko Suomen tilastoistakin. Sama trendi näyttää jatkuvan myös Kiinteistömaailman omissa elokuun tilastoissa”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n data-analyytikko Tony Korkala.

”Käänne kertoo ihmisten käyttäytymisen muutoksesta asuntomarkkinoilla. Vuodesta toiseen pienet asunnot ovat tulleet suhteessa kalliimmiksi, mutta ainakin hetkellisesti tilanne on nyt muuttunut. Kuumin sijoittajakysyntä on hetkellisesti hellittänyt, kun vuokra-asuntojen tarjonta on ollut suurta ja vuokrien kehitys maltillista. Samaan aikaan omistusasumisen puolella perheet käyvät kovaa kilpailua halutuista asunnoista, ja hinnat ovat kasvaneet ennätyksellistä vauhtia”, Korkala lisää.

Tony Korkala, data-analyytikko, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 3070361
Taina Mustamo, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 4240045

Kiinteistömaailman kuvapankki >

02.09.2021 Kiinteistömaailma