Kiinteistömaailman Pulssi 2.2.2023: Ostajien liikehdintä kertoo: asuntokaupan syvin alho on ohitettu

Kiinteistömaailma-ketju välitti juuri päättyneessä tammikuussa yhteensä 723 kohdetta. Näistä 470 oli käytettyjen myynnissä olleiden kohteiden välitystä, 15 uudiskohteiden välitystä ja 238 vuokrakotien välitystä. Määrä jäi selvästi edellisvuoden tammikuusta, jolloin välitettyjen myynti- ja vuokrakohteiden määrä oli yhteensä 1006. ”Tammikuussa niitettiin marras-joulukuussa kylvettyä satoa: kun asuntoesittelyissä ja neuvotteluissa oli silloin hiljaista, ei tammikuulle kirjautunut tavanomaiseen tahtiin kauppoja. Vuoden alusta selvästi vilkastuneet esittelyt ja verkkokatselut alkanevat näkyä kauppakappaleissa helmi-maaliskuussa. Oletettavaa on, että asuntokaupan syvin alho on nyt ohi”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä.

Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälän mukaan monin paikoin kantautuu viestiä, että ihmisiä on liikkeellä esittelyissä selvästi enemmän ihmisiä kuin loppuvuodesta, ja yksityisesittelyjä varataan enemmän. Verkkokävijöiden määrässä ja kohdeyhteydenotoissa loppuvuoden hiljaisten kuukausien jälkeen palattiin tammikuussa kohti alkusyksyn 2022 tasoja.

”Vaikuttaa siltä, että käänne kiinnostuksessa on selkeästi tapahtunut. Asuntokauppaan voimakkaasti vaikuttaneet inflatoriset tekijät näyttävät rauhoittuvan, eikä korkojenkaan odoteta nousevan kohtuuttomiksi. Se tarjoaa edellytyksiä patoutuneiden tarpeiden purkautumiselle”, Kyhälä sanoo.

Myös maanantaina julkaistu kuluttajien luottamusindikaattori kertoo, että suomalaisilla on nyt asunnonostoaikeita selvästi enemmän kuin loppuvuodesta. Ostoaikeet ovat nyt palanneet koronaa edeltävien vuosien tasolle niiden käytyä loppuvuodesta 2022 alimmalla tasollaan kuuteen vuoteen.

Risto Kyhälä, toimitusjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 0400 998800
Tony Korkala, analyytikko, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 3070361
Taina Mustamo, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 0504240045

Kiinteistömaailman kuvapankki >