Asuntokauppa muutoksessa: ostaja ja myyjä allekirjoittavat tällä viikolla kaupat eri mantereilla

Kiinteistömaailmassa tehdään tällä viikolla asuntokauppa, jossa myyjä ja ostaja allekirjoittavat kaupan eri mantereilla: toinen Afrikan- ja toinen Australian-matkallaan. Syyskuun alussa Kiinteistömaailman käynnistämä asuntojen digikauppa on levinnyt valtakunnalliseksi tavaksi toimia, ja jo ensimmäisten kuukausien tarinat kertovat, miten merkittävällä tavalla asuntokauppa on muuttumassa.

Asunto-osakkeen kauppoja on tähän syksyyn asti edeltänyt kalentereitten sovittelu: pankille, myyjälle ja ostajalle sopivaa yhteistä asuntokauppa-aikaa on etsitty kaikkien osapuolten kalentereista välillä pitkäänkin. Kiinteistömaailman syyskuussa käyttöönottama digitaalinen asuntokauppa DIAS-alustalla on muuttamassa ja jo nyt muuttanut satojen asiakkaitten kohdalla tilannetta merkittävästi.

”Asuntokaupan kellonaika- ja paikkasidonnaisuus on digikaupan myötä poistumassa”, sanoo Kiinteistömaailman digitaalisten palvelujen kehityspäällikkö Rikhard Sjöberg.

Jo kolmen ensimmäisen kuukauden kokemukset osoittavat, että uudistus tulee tarpeeseen: asiakkaiden kertoman mukaan asuntokauppoja on allekirjoitettu syksyn aikana työ- ja lomamatkoilla useissa eri maissa, vapaa-ajanvietossa, työpaikoilla…

”Osa kiinteistönvälitysalan toimijoista on julkisuudessakin spekuloinut, että asuntokauppa on niin iso asia, että ostaja ja myyjä tulevat mielellään paikan päälle yhteiseen kauppatilanteeseen. Näin voi joissain tapauksissa ollakin, mutta meidän kokemuksemme on isossa kuvassa aivan erilainen. Asiakkaille digikauppa tuo todellisen helpotuksen. Asuntokaupat voi hoitaa loppuun, vaikka samaan ajankohtaan sattuisi työ- tai lomamatka – tai vaikka ihan tavallinenkin työpäivä, josta ei enää tarvitse ottaa kaupantekovapaata”, Sjöberg kuvaa.

Digitaalisessa asuntokaupassa välittäjä laittaa asuntokauppaprosessin käyntiin sähköisessä järjestelmässä, kun kaupan yksityiskohdat on myyjän ja ostajan kanssa sovittu. Tämän jälkeen myyjän ja ostajan pankit suorittavat tarvittavat taustatoimenpiteensä, ja ostaja ja myyjä pääsevät allekirjoittamaan kaupat pankkitunnuksillaan siellä, missä he ovatkin. Nopeimmillaan koko prosessi on saatettu alusta loppuun maaliin muutamassa tunnissa, ja palveluviestien avulla asiakas voi jatkuvasti seurata, missä vaiheessa tapahtumien kulku etenee.

digitaalisten palvelujen kehityspäällikkö Rikhard Sjöberg, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 5755 409

www.kiinteistomaailma.fi/digikauppa

17.12.2019 Kiinteistömaailma