Kiinteistömaailman Pulssi 4.5.2021: Asuntokauppa kiivasta edelleen - Kiinteistömaailma kannustaa siirtymistä sähköiseen asuntokauppaan

Suomen suurin kiinteistönvälittäjä Kiinteistömaailma teki huhtikuussa 2021 yhteensä 1189 käytettyjen ja uusien asuntojen sekä kiinteistöjen kauppaa. Normaalille keväälle tyypillistä pääsiäistaukoa ei nähty asuntokaupassa tänä vuonna lainkaan. Asiakkaiden rynnistys asuntokaupoille asettaa pankeille isoja haasteita - asuntolainaprosessi ja kaupanteko vaativat oman aikansa, ja käsittelyajat näyttävät olevan kasvussa. ”Maksimaalinen sähköisten palvelujen käyttö on nyt ratkaisevassa roolissa, ja siihen myös asiakkaitamme kannustamme”, sanoo Kiinteistömaailman toimitusjohtaja Risto Kyhälä.

Kiinteistömaailman asuntomyymälät tekivät huhtikuussa 2021 yhteensä 1189 käytettyjen ja uusien asuntojen ja kiinteistöjen kauppaa, kun vastaava luku vuosi sitten oli 705 kauppaa. Kasvua syntyi siten 69 prosenttia vuodentakaiseen vastaavaan kuukauteen verrattuna, mutta tällä kertaa tavanomainen vuodentakaisvertailu ei ole mielekäs. Vuosi sitten korona iski asuntokauppaankin hiljentäen sitä selvästi huhti-toukokuun ajaksi, mutta jo viime kesä ja varsinkin koko talvikausi ovat olleet erittäin vilkasta kodinvaihdon aikaa.

”Asuntokaupan vilkkaus näyttää jossain määrin yllättäneen osan pankeista, joiden lainapalvelut ovat todella kovan paineen alla. Huhtikuulle haluttuja kauppoja on paikoin siirtynyt toukokuulle; rohkenen sanoa, että huhtikuun kauppamäärämme olisi vielä isompi, jos kaikki neuvottelut olisivat edenneet asiakkaiden toivomassa aikataulussa”, Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä sanoo.

”Pyrimme hyödyntämään sähköistä asuntokauppa-alustaa eli DIASia kaikissa tilanteissa, joissa se vain on mahdollista, jolloin kauppatilannetta ei tarvitse järjestää pankkiin. Samoin kannustamme asiakkaitamme jättämään yhteydenottonsa pankkiin verkkoa hyödyntäen. Kiinteistömaailma onkin ryhtynyt kokeilemaan asiakkailleen nopeutettua digitaalista reittiä asuntolainaprosessiin,” Kyhälä kuvaa.

Risto Kyhälä, toimitusjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 0400 998800
Taina Mustamo, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 4240045

Kiinteistömaailman kuvapankki: https://www.kiinteistomaailma.fi/kuvapankki

04.05.2021 Kiinteistömaailma