Maailmassa ainutlaatuinen digitaalisen asunto-osakekaupan järjestelmä syntyy pankkien, kiinteistönvälitysalan, teknologiayrityksen ja viranomaisten yhteistyönä

Asunto-osakekaupan digitalisointi alkaa ensi vuoden alussa ja etenee vaiheittain. DIAS-kaupankäyntialusta tekee asuntokaupasta digitaalista ja sujuvaa. Alustan kehittämisessä on mukana poikkeuksellisen laaja joukko alan toimijoita.

DIAS on alusta, joka toimii kiinteistönvälitysohjelmistojen, rakennuttajien sekä pankkien välisenä järjestelmänä ja mahdollistaa asuntokaupan digitalisoimisen. Alusta pohjautuu lohkoketjuteknologiaan. Digitalisoinnin myötä asuntokaupasta saadaan entistä sujuvampaa, nopeampaa, luotettavampaa ja läpinäkyvämpää.

“Asuntosijoittaja voi hoitaa kaupat omalta toimistoltaan ilman tapaamista, kun taas kotiaan myyvä perhe voi juoda kahvit uusien omistajien ja kiinteistönvälittäjän kanssa keittiössä ja  hoitaa kaupat siinä samalla. Digitaalisuus lisää mahdollisuuksia”, kertoo Digitaalinen asuntokauppa DIAS Oy:n toimitusjohtaja Sami Honkonen.

Digitaalinen asunto-osakekauppa on mahdollista silloin, kun taloyhtiön osakeluettelo on digitalisoitu ja omistustiedot on siirretty Maanmittauslaitoksen ylläpitämään rekisteriin. Tavoitteena on, että asunto-osakekauppoja voidaan alkaa tehdä digitaalisesti vähitellen kevään 2019 aikana.

Aktia, Danske Bank, Nordea, OP ja S-Pankki ovat olleet alusta asti mukana rakentamassa järjestelmää. Hankkeessa ovat mukana myös OP-Kiinteistökeskus ja Kiinteistömaailma sekä rakennuttajista Skanska ja YIT. Kaupallisten välitysjärjestelmien osalta kumppanuuskeskustelut ovat käynnissä Alman KIVI- ja NettiKoti-palveluiden sekä Sanoman PDX:n kanssa.  Alustan kehittämisessä on tehty tiivistä yhteistyötä myös Maanmittauslaitoksen ja Verohallinnon kanssa.

DIAS-kaupankäyntialusta on kaikille alan toimijoille avoin ja siihen on mahdollista liittyä mukaan. Asunnon ostajille ja myyjille DIASin käytöstä ei synny suoria kuluja.

DIAS-alustaa varten on muodostettu marraskuussa 2018 yhteisyritys Digitaalinen asuntokauppa DIAS Oy, jonka omistajina ovat Aktia, Danske Bank, OP ja S-Pankki sekä teknologiayritys Tomorrow Tech, joka alun perin kehitti DIAS-alustaa. Nyt alustan kehittämistä jatketaan yhdessä.

Merkittäviä säästöjä

Vuoden 2019 alusta lähtien kaikki uudet asunto-osakeyhtiöt perustetaan sähköisesti, kun laki huoneistotietojärjestelmästä astuu voimaan. Uusien osakkeiden omistus- ja panttaustiedot kirjataan suoraan Maanmittauslaitoksen ylläpitämään rekisteriin.

Digitaalinen asunto-osakekauppa tuo mukanaan merkittäviä taloudellisia hyötyjä. Valtioneuvoston syksyllä 2017 tehdyn vaikutusarvioinnin mukaan kokonaishyöty isännöitsijöille, kiinteistönvälittäjille, pankeille, rakennuttajille ja asunto-osakkeiden omistajille on 37,5–44,5 miljoonaa euroa vuodessa.

Vanhojen asunto-osakeyhtiöiden osalta siirtymäaika alkaa 1.5.2019 ja päättyy vuoden 2022 lopussa. Tällä ajanjaksolla kaikkien asunto-osakeyhtiöiden tulee siirtää osakeluettelonsa huoneistotietojärjestelmään.

Huoneistotietojärjestelmään yhdistetään kaikki osakehuoneistojen hallintaan liittyvät tärkeät tiedot. Rekisteristä saa luotettavaa ja tarkkaa tietoa nopeasti ja tehokkaasti. Myös omistus- ja muut tiedot ovat nykyistä paremmassa tallessa sähköisessä rekisterissä.

Lisätietoja antaa:

Kiinteistömaailma: Toimitusjohtaja Erkki Heikkinen
050 4333 2080, erkki.heikkinen@kiinteistomaailma.fi

DIAS: Sami Honkonen, 040 535 3463, sami@tomorrow.fi

DIAS on ensimmäisenä maailmassa kehittänyt yhdessä yksityisten ja julkishallinnon toimijoiden kanssa digitaalisen asuntokaupan. Digitaalinen asuntokauppa perustuu turvalliseen lohkoketjuteknologiaan. Näin asuntokaupasta tulee mahdollisimman sujuvaa ja läpinäkyvää kuluttajille, kiinteistönvälittäjille, pankeille ja viranomaisille. Asuntokauppa digitalisoituu vaiheittain vuodesta  2019 alkaen. www.dias.fi

29.11.2018 Kiinteistömaailma